Menu
media

Aby ste sa jej viac nemuseli báť, poďme si povedať niečo o tejto najvyhľadávanejšej a najpredávanejšej „hriešnej“ dobrote. Možno zistíte, že má viac pozitív ako tých negatív.

Čokoláda sa radí medzi ovocie

Kakaové bôby, z ktorých sa vyrába čokoláda rastú na stromoch – kakaovníkoch (latinsky Theobroma cacao - pokrm bohov). Aj keď to možno znie neuveriteľne, dožívajú sa aj 200 rokov, avšak kakaové bôby dokážu produkovať len 30 – 40 rokov života. Plody kakaovníka majú tvar baseballovej lopty a jeden obsahuje zhruba 50 kakaových bôbov. Na výrobu asi 30g mliečnej čokolády sú potrebné približne 4 kakaové bôby, na horkú čokoládu sa použije asi 12 kakaových bôbov.

https://www.73nutrition.sk/image/catalog/Blog%20obr%C3%A1zky/cocoa-728207_1920.jpg

Bohatstvo ukryté v kakaových bôboch

Kakao (aztékovia ho používali ako platidlo) v kakaových bôboch je bohaté na antioxidanty - flavonoidy, ktoré sa okrem iného nachádzajú aj v červenom víne, zelenom čaji, brusniciach, jablkách (šupky), jahodách či cibuli, póre a cesnaku. Ďalej aj v kapuste, zeleri, petržlene aj červenom grepe a čučoriedkach. Tieto bránia v našom krvnom obehu látkam, ktoré sú podobné tukom upchávať cievy, čím sa znižuje aj riziko vzniku infarktu či mŕtvice. Kakao navyše obsahuje horčík, ktorý je jedným z minerálov dôležitých pre srdce.

Pri výrobe čokolády sa používajú tri odrody kakaových bôbov:

1. Odroda Criollo – je to najdrahšia a najcennejšia odroda, ktorá pochádza z Mexika a strednej Ameriky. Vyrába sa z nich iba cca 10% čokolády, je menej horká a aromatickejšia oproti iným.

2. Odroda Forastero – vyrába sa z nej až cca 80% produkcie čokolády.

3. Odroda Trinitario - je to „hybrid“ z odrôd Criollo a Forastero. Zvyšných 10% čokoládových produktov sa vyrába práve z nej.

https://www.73nutrition.sk/image/catalog/Blog%20obr%C3%A1zky/Foto_%20pngkey.com.jpg

Tak v čom je teda problém ?

Tak ako u všetkých produktov, aj tu platí, že nie je čokoláda ako čokoláda. Najzdravšia je horká s čo najvyšším obsahom kakaa.

Pravá čokoláda sa vyrába z plodov kakaovníka -  kakaových bôbov, v ktorých je tuk nazývaný kakaové maslo. Kakaové bôby sú jednou z najdrahších surovín a preto sa ho niektorý výrobcovia snažia nahradiť lacnejším tukom (mliečny tuk alebo stužené oleje) a cukrom, čo má za následok, že má čokoláda napr. práve vysoký obsah nezdravého cukru, vysoký obsah nasýtených tukov, stabilizátory či rôzne dochucovadlá, ktoré v pravej čokoláde nemajú čo robiť !

Pozrite sa teda predtým, ako si vložíte najbližšie do košíka svoju obľúbenú čokoládu, čo obsahuje. Na každom výrobku by sa mali nachádzať suroviny, z ktorých sa výrobok skladá. Uvádzajú sa od tej s najväčším zastúpením až po tú s najmenším. Nemal by sa tam nachádzať ani cukor ani iné tuky. Pravá čokoláda má na prvom mieste kakaové maslo, môže nasledovať cukor (trstinový). Žiadne dochucovadlá, prídavné tuky, či stabilizátory chuti.

Ako ste sa už dočítali, tuk v čokoláde pochádza z kakaového masla, ktorý má tri zložky:

Kyselina olejová – najprospešnejšia pretože má veľmi prospešný tuk pre srdce (nachádza sa aj v olivovom oleji)

Ďalšou je kyselina stearová, ktorá podporuje vytláčanie zlého cholesterolu z nášho tela.

Poslednou, najmenej užitočnou je kyselina palmitová, ktorá tvorí len 1/3 celkového tuku. V malej porcii, je jej potom naozaj veľmi málo a nemá nežiadúce účinky.

https://www.73nutrition.sk/image/catalog/Blog%20obr%C3%A1zky/chocolate-collage-1735073_1920.jpg

Iné čokolády

Ak chceme občas „zhrešiť“ mliečnou, orieškovou alebo inou čokoládou, hľadajme takú, kde boli použité kvalitné ingrediencie. V mliečnej čokoláde hľadajte kvalitné sušené kravské, mandľové alebo kokosové mlieko, v orieškových zase orechy alebo z nich vyrobené kvalitné maslá. Na trhu nájdeme aj čokolády s korením – zaujímavé sú v kombinácii s čili, vanilkou, škoricou, kávou, kardamónom, morskou soľou a pod. Tak ako pri všetkom však vždy bude najviac záležať na kvalite jednotlivých pridaných ingredienciách a ich následnom spracovaní.

Pre zaujímavosť: Aj keď sa BIELA ČOKOLÁDA nedá považovať za pravú čokoládu, má svojich fanúšikov. Áno, nie je v pravej podstate čokoládou pretože neobsahuje kakaovú sušinu. Obsahuje však spomínané kakaové maslo, ktoré sa vyrába z kakaových bôbov. Zase nakoľko je kvalitná a koľko si jej môžete dovoliť závisí od ostatných použitých surovín.

 

Benefity čokolády:

  • Prospieva nášmu zdraviu - štúdie dokázali, že pravidelná konzumácia čokolády, nám môže pridať aj niekoľko rokov života.
  • Taktiež konzumácia kvalitnej horkej čokolády znižuje riziko srdcových chorôb až o tretinu.
  • Čokoláda má tiež skvelé antibakteriálne účinky, ktoré dokážu chrániť chrup od zubného kazu.
  • Vôňa čokolády zvyšuje mozgové vlny a spúšťa relaxáciu, ktorou dokážeme účinne bojovať proti stresu.
  • Cca 40g čokolády obsahuje toľko flavonoidov, ako jeden pohár červeného vína.
  • Flavonoidy obsiahnuté v kakau sa spolu s vitamínom C podieľajú na odbúravaní cholesterolu.
  • Čokoláda obsahuje nízky podiel kofeínu (v 40g čokolády je cca 6 mg kofeínu, v káve 65 – 115mg).
  • Čokoláda, ovocie, zelený čaj a víno - majú vysoký obsah antioxidantov. Na rozdiel od čaju má však čokoláda 4x vyšší podiel antioxidantov.
  • Čokoláda nás robí šťastnými. Obsahuje látku, ktorá podporuje tvorbu endorfínov - hormónov šťastia.
  • Čokoláda nespôsobuje akné. Ak si však kúpite pravú čokoládu, nie plnú cukru !
  • Čokoláda sa topí už pri teplote 34°C – 36°C, čo je len o niečo menej, ako teplota ľudského tela.

 

Malé upozornenie na záver

Čokoláda môže u niektorých ľudí vyvolať návykové správanie, takže aj tu platí, všetko s mierou. Okrem toho čokoláda obsahuje kofeín, takže ak ste naň citliví, s konzumáciou opatrne. Odporúčaná dávka je 30 - 60 g na týždeň. Ideálne horkej čokolády s najmenej 60% obsahom kakaa.

Stačí raz vyskúšať čokoládu s vyšším obsahom kakaového masla a pocítite ten rozdiel nie len vo vašich chuťových bunkách!

Komentáre: 0

Bez komentárov

Zanechajte odpoveď

Vaša emailová adresa nemôže byť publikovaná. Požadované polia sú označené*

Newsletter

Získajte najnovšie novinky a špeciálne zľavy