Menu
media

Sacharidy a cukry – je to to isté ?

Mnohí si ešte stále zamieňajú pojem sacharidy a cukry. Pre objasnenie hneď na začiatku, musím uviesť na správnu mieru, že cukry sú len časťou podmnožiny sacharidov. Sú to najjednoduchšie sacharidy označované ako monosacharidy a disacharidy.

Sacharidy, ako jedna z troch základných živín, zabezpečujú v potrave energiu pre mozog a svaly. Väčšina sa rozloží na glukózu (ako zdroj energie/paliva), ale môžu sa zmeniť aj na tuk, ktorý sa uloží ako palivo do zásoby pre jeho neskoršie využitie. Sacharidy nájdeme takmer všade, či už konzumujeme napr. jablká, zemiaky, ale napríklad aj jogurty a samozrejme pečivo, keksík či koláč.

 

Cukry teda sú v podstate sacharidy, ALE...

Základné rozdelenie cukrov:

  • monosacharidy, alebo jednoduché cukry (glukóza, fruktóza,....)
  • oligosacharidy (maltodextrín, sacharóza, laktóza,.....)
  • polysacharidy, alebo komplexné cukry (škroby, celulóza,....)

MONOSACHARIDY - najviac využívaným monosacharidom je glukóza.Zaraďujeme medzi monosacharidy aj cukor, med, niektoré druhy ovocia a zeleniny, ale aj sladkosti, koláče, sušienky, cukríky, čokoláda a iné.

Častokrát sú monosacharidy označované ako prázdne kalórie pretože síce poskytujú veľa energie, ale takmer žiadne živiny, minerály či vitamíny. Pre telo je rýchlym zdrojom energie, čo znamená, že ich dokáže rýchlo spracovať, ale energia dlho nevydrží, museli by sme ich skonzumovať naozaj vo veľkých množstvách.

OLIGOSACHARIDY sú cukry, ktoré sa skladajú z 2 až 10 monosacharidových jednotiek. Sú rovnako rýchlym zdrojom energie ako monosacharidy a tiež by sme ich museli prijímať vo veľkých množstvách, aby sme doplnili energiu počas celého dňa.

POLYSACHARIDY (komplexné cukry) majú pre výživu rozhodujúci význam a sú hlavným zdrojom energie (viac ako 50%) a vlákniny. Sú zložené z veľkého počtu monosacharidov a aby sme ich využili ako zdroj energie, musia sa rozložiť na jednoduché cukry. Energia z polysacharidov sa uvoľňuje postupne a to znamená, že sa vstrebávajú dlhšie a navyše obsahujú vlákninu, ktorá dokáže lepšie zasýtiť. Obsahujú aj vitamíny a minerálne látky potrebné pre správne spracovanie ďalších živín. Nájdeme ich napr. v kukurici, ryži, pšenica, zemiakoch, banánoch, chlebe, cestovinách, cereáliách apod.

Glukóza (d-glukóza) je jednoduchý hroznový cukor. Prispieva priaznivo k obnove normálnej svalovej funkcie po namáhavom fyzickom výkone, po ktorom nastáva svalová únava. Je dobré ju podať po výkone najneskôr do 4 - 6 hodín. Pre existenciu ľudského organizmu je nevyhnutná, hlavne pri športe alebo inej namáhavej aktivite. Glukóza je najrýchlejší a najzákladnejší zdroj energie. Okamžite sa vstrebáva do krvi, bez zaťaženia tráviaceho systému. Napríklad mozog a červené krvinky by bez nej nemohli fungovať, je to jediný zdroj energie pre ne. Spotrebujú približne 150g glukózy za 24 hodín a je to teda minimum, ktoré by mal zdravý človek prijať, aby zabránil katabolizmu. Glukóza sa v tele využíva ako stály pohotovostný zdroj energie, alebo sa ukladá vo svaloch a v pečeni vo forme glykogénu (zásobný zdroj energie).

Fruktóza tiež nazývaná aj „ovocný cukor“ sa radí medzi sacharidy s nízkym glykemickým indexom, ktoré sú z tráviaceho traktu vstrebávajú priamo do krvného obehu a organizmus ju využíva na dodanie rýchlej energie. Fruktóza je súčasťou ľudskej stravy po mnoho tisíc rokov a nachádza sa v najvyšších koncentráciách v ovocí a v menšej miere v zelenine. V prírode sa fruktóza obyčajne vyskytuje spolu s glukózou a preto, keď sa fruktóza a glukóza zmiešajú a užijú spoločne, oxidujú výrazne rýchlejšie v organizme ako samostatne. Fruktóza je skôr vhodnejšia forma energie, keď je organizmus v kľude, glukóza skôr pri fyzickej námahe. Fruktóza je vhodná v menšej miere aj pre diabetikov (nezvyšuje hladinu cukru v krvi).

Maltodextrín predstavuje akýsi medzistupeň medzi jednoduchými a komplexnými sacharidmi. Rýchlo sa štiepi na jednoduchú glukózu čo znamená, že vo výsledku je to väčšie množstvo získanej energie pre organizmus a to bez zažívacích ťažkostí. Maltodextrín je zaujímavý výživový doplnok pre športovcov a fyzicky aktívnych ľudí, kde po jeho užití plynule dodáva glukózu do krvného obehu a vhodne tak dopĺňa svalový gylkogén. Ideálny cukor počas výkonu a tesne po výkone.

 

Zhrnutie:

Ak sa sacharidy a teda aj cukry používajú s mierou, s ohľadom na energetický výdaj, či s ohľadom na každý organizmus ako jedinečný, nedá sa povedať, že sú zlé alebo dobré. Dôležitým faktorom určite je aj zámer, aký pri ich užívaní máme, či je to len potreba doplniť rýchlu energiu pri fyzickej námahe alebo naopak úprava stravy či diéta. Čím viac fyzickej aktivity vyvinieme, tým viac telo spáli. Určite tí, čo robia vytrvalostný šport, majú fyzicky namáhavú prácu alebo rýchly metabolizmus – ich spracovanie sacharidov je iné a môžu si dovoliť prijať ich v strave viacej. Pri chudnutí alebo diéte zohráva príjem sacharidov veľmi dôležitú úlohu, častokrát sa obmedzia na minimum, niektoré zo stravy vylúčia úplne.

Cukry sú teda vhodným rýchlym zdrojom energie pre náš organizmus nielen pre vytrvalostných športovcov, ale aj pre ľudí, ktorí ťažko fyzicky či psychicky pracujú. Výborne sa dopĺňajú v kombinácii s kreatínom, kde zabezpečujú jeho výraznejšie spracovanie, ale aj pri vyššej konzumácii bielkovín napr. pri redukčnej diéte.  

Rozumné množstvo cukru nám určite nezaškodí, dôležité je vedieť v čom všetkom sa cukor nachádza a ten „započítať“ do dennej doporučenej spotreby organizmu. Držíme sa hesla - všetko s mierou !

Príbuzné články
Čo sú sacharidy
05.11.2018
Čo sú sacharidy
Komentáre: 0

Bez komentárov

Zanechajte odpoveď

Vaša emailová adresa nemôže byť publikovaná. Požadované polia sú označené*

Newsletter

Získajte najnovšie novinky a špeciálne zľavy