Menu
media

Arašidové maslo – strašiak alebo pomocník ?

Mnoho ľudí sa boji jesť arašidové maslo z dôvodu, že priberú. Je to veľký strašiak ak nemáte dostatok informácii o tejto potravine. Asi mi dáte za pravdu, že pribrať sa dá zo všetkého, je však dôležité poznať mieru. Arašidové maslo sa svojím zložením a účinkami radí skôr k zdravým tukom a teda môže napomôcť pri redukčných diétach.

Ja som sa s ním stretla len asi pred 15 rokmi a poviem Vám, že mi vôbec nechutilo a vôbec som nechápala, ako si ho niekto môže natierať na hrianku či chlieb a tváriť sa pritom akoby jedol Nutellu. Až teraz, keď som ochutnala arašidové maslo, ktoré sme začali vyrábať, som zistila, že nemôžem odolať a musím si dávať pozor na to, koľko ho skonzumujem. Doporučená „zdravá“ dávka je menšia ako by ste si mysleli. Ale pekne poporiadku a od začiatku.

(Foto: pexels.com)

Arašidy, nie sú orechy! Vedeli ste, že ?

Arašidy alebo u nás často nazývané ako búrske orechy, sú plodom rastliny podzemnice olejnej (lat. Arachis Hypogea). Pochádzajú z juhu Ameriky a nie sú to orechy, ale strukovina. Táto strukovina je jedným z najväčších alergénov, napriek tomu obsahuje množstvo užitočných látok, ktoré sú pre organizmus veľmi cenné ako bielkoviny, tuky, sacharidy, vlákninu, železo, vápnik, draslík, sodík, horčík, fosfor, mangán, meď, selén, zinok, omega 3 a 6 kyseliny, kyselinu listová, kyselinu pantoténová, vitamíny skupiny B a vitamín E.

Cenné pre ich účinky:

  • zrýchľujú metabolizmus, podporujú trávenie aj vyprázdňovanie
  • zabraňujú chuti na sladké, dokážu zasýtiť na dlhšiu dobu vďaka obsahu vlákniny
  • vyrovnávajú hladinu cukru v krvi, upravujú cholesterol
  • podporujú rast a udržanie svalovej hmoty
  • sú prevencia vzniku rakoviny a kardiovaskulárnych ochorení, vzniku cukrovky a obezity
  • zlepšujú koncentráciu, fungovanie mozgu a udržiavajú zdravý nervový systém

Prečo sa bojíme zaradiť do jedálnička arašidové maslo ?

Medzi hlavné dôvody určite patrí to, že arašidové maslo obsahuje vysoký obsah kalórií. Už dve polievkové lyžice obsahujú cca 10% z celkového priemerného denného príjmu kalórií. Preto je určite namieste „postrážiť“ si jeho príjem, ale určite ho nevylúčiť z jedálnička úplne. Arašidové maslo  obsahuje v sebe nasýtené tuky a je viac zdrojom práve tukov ako bielkovín. Toto treba brať do úvahy pri tvorbe toho svojho denného príjmu. Priemernou doporučenou dávkou je 12g arašidového masla pre ženy a 16 - 18g u mužov, samozrejme závisí od konkrétneho človeka, jeho somatotypu (typ postavy), či energetického denného výdaja. Dávka do 20g je vhodná počas chudnutia, počas udržania hmotnosti a pri vylepšení celkového zdravotného stavu.

Zaujímavé zistenie: Optimálnym množstvom sú 2 polievkové lyžice, ktoré vás dokážu zasýtiť aj na dlhší čas a vďaka tomu sa potlačí chuť na ďalšie jedlo. Okrem toho sa ukázalo, že ľudia, ktorí počas diéty uprednostňovali jedlá s väčším obsahom nenasýtených tukov mali menej brušného tuku.

Ako nájsť najlepšie arašidové maslo a vyťažiť z neho maximum ?

V mojom ideálnom svete by arašidové maslo malo obsahovať len arašidy a určite nič viacej. Tiež je dôležité jeho spracovanie. Opäť v mojom ideálnom svete by malo byť lisované, aby bolo ľahko spracovateľné do rôznych pokrmov a dalo sa ľahko natrieť (napríklad na domáce zdravé „horalky“). Naše arašidové maslo je spracovávané z nesolených arašidov pražených horúcim vzduchom bez pridania akýkoľvek prísad (najčastejšie sa do masiel pridáva soľ, palmový olej a rôzne dochucovadlá – to vedie k zvýšenému obsahu cukrov v našom jedálničku).

Arašidové maslo od 73nutrition neobsahuje žiadne stabilizátory ani vyššie popísané „doplnky“. Našťastie...a preto je jeho chuť výrazne arašidová, úplne iná ako si pamätám na tú chuť niekedy. Tým, že sa maslo spracováva lisovaním, je krásne krémové, ľahko sa rozotiera a chutí naozaj arašidovo. Toto musíte vyskúšať !

Vyskúšajte tento jednoduchý recept:

Banánový koláč s krémom z arašidového masla

CESTO: 140 g špaldová múka, 135 g kryštálový cukor, 60 g maslo, 90 ml kyslá smotana alebo biely jogurt, 2 ks vajce, 1 ks zrelý banán, 100 g kvalitná horká čokoláda, 1 KL kypriaci prášok do pečiva, 1/2 KL sóda bikarbóna, 1 KL mletá škorica, 2 PL kakao,

KRÉM: 125 gr Mascarpone, 4 PL práškový cukor, 4 PL arašidové maslo, 1 balíček tmavej čokoládovej polevy

POSTUP:

Rúru vyhrejeme na 180°C a plech vystelieme papierom na pečenie. Vo veľkej mise zmiešame múku, cukor, kypriaci prášok, sódu bikarbónu, škoricu a kakao. Pridáme zmäknuté maslo, rozpustený banán a zmes premiešame. V druhej miske vyšľaháme vajíčka so smotanou, vanilkovým extraktom a túto tekutú zmes primiešame do cesta. Nakoniec vmiešame kúsky čokolády.

Cesto vylejeme na plech, vložíme do rúry a pečieme cca 35 minút. Medzitým si pripravíme arašidový krém. V miske zmiešame arašidové maslo s práškovým cukrom a primiešame mascarpone.

Upečený plát cesta necháme vychladnúť, potom ho potrieme arašidovým krémom a vrch polejeme čokoládovou polevou. Koláč vložíme stuhnúť do chladničky a potom ho nakrájame na úhľadné kocky.

(Zdroj: www.dobruchut.aktuality.sk)

Komentáre: 0

Bez komentárov

Zanechajte odpoveď

Vaša emailová adresa nemôže byť publikovaná. Požadované polia sú označené*

Newsletter

Získajte najnovšie novinky a špeciálne zľavy