Menu
media

Voda a pitný režim 

Voda je chemická zlúčenina vody a kyslíka – chemický vzorec H2O (oxid vodný).

Je základnou podmienkou ľudskej, živočíšnej aj rastlinnej existencie na planéte Zem. Poznáme jej tri skupenstvá: kvapalné (bez zápachu a chuti), pevné (sneh, ľad), plynné (vodná para). Voda je v našom živote nenahraditeľná. Používame ju na pitie, varenie, osobnú hygienu, čistenie prostredia, výrobné procesy, plní aj estetickú funkciu prostredia.

Zásoby vody vo svete pomaly ubúdajú. Jej najväčšou zásobárňou je Antarktída, kde sa nachádza prevažne v tuhom skupenstve.

Slovensko patrí  so svojimi vodnými zdrojmi medzi najbohatšie krajiny. Okrem veľkého množstva podzemných vôd, máme aj veľké zásoby termálnych prameňov.

Mnoho ľudí, ktorí majú prístup k pitnej vode,  si neuvedomuje jej vzácnosť. Prídeme domov – otočíme kohútikom, nastavíme pohár a môžeme piť. V mnohých krajinách tento luxus nepoznajú a pitnú vodu si musia kupovať, vodu, ktorú používajú v domácnostiach, slúži prevažne na hygienu, ale nie je vhodná na pitie.

Použitá voda sa filtruje v čističkách odpadových vôd a je možné ju znova použiť.

Voda ja základom aj pre naše produkty 73nutrition. Odporúčané množstvá výživových doplnkov rozpustíme vo vode a vypijeme. Do tela tým dostávame látky, ktorí sú v nich obsiahnuté a dbáme tak trochu aj na doplnenie pitného režimu. 

Vodu by sme si mali chrániť. Životné prostredie ochránime aj opakovaným používaním fliaš a nádob na tekutiny a upustíme od používania jednorázových plastových fliaš.

Vedeli ste, že:

  • 70% ľudského tela tvorí voda
  • Človek vydrží bez vody iba 3 – 7 dní, bez jedla aj 1 mesiac
  • Denne z organizmu stratíme 2 – 3 litre vody (potenie, vylučovanie, ...)
  • 1 z 5 ľudí vo svete nemá prístup k zdroju pitnej vody
  • Viac vody použijeme na prípravu kávy, ako čaju
  • Tvrdá voda obsahuje viac minerálnych látok, ako mäkká voda
  • Miliardy litrov vody sa denne minie na splachovanie toaliet
  • Používaním umývačiek riadu, vieme ušetriť až 4x viac vody ako pri ručnom umývaní riadu

Správny pitný režim:

Koľko vody treba denne vypiť? Táto otázka možno trápi aj Vás. Neexistuje však na ňu jednoznačná odpoveď. Každý človek potrebuje pre svoje fungovanie iné množstvo tekutín.

Pozrime sa na to takto:

Ste človek pracujúci v kancelárii a pri svoje dennej pracovnej činnosti prevažne sedíte a búchate do klávesnice? Podľa dostupných zdrojov, je pre dospelého človeka potrebné doplniť optimálne na 1 kg hmotnosti  35 ml tekutín /t. j. ak máte 50 kg – mali by ste za deň vypiť asi 1,75 l vody/, to však platí pri optimálnej teplote a vlhkosti vzduchu a minimálnom pohybe.

Čo potom človek, ktorý vykonáva fyzickú prácu? Človek, ktorý vykonáva športovú, či pohybovú aktivitu? 

Skúste dodržiavať pitný režim podľa určitých pravidiel:

  • Ráno začnite pohárom čistej letnej vody – nielen, že naštartuje Vaše trávenie, ale podporí aj peristaltiku čriev a niektoré raňajšie rituály budú pre Vás s dostatočným množstvom tekutín rýchlejšie 
  • Počas dňa pite vodu pravidelne a v menších množstvách
  • Tekutiny doplňte ešte skôr ako pocítite smäd, keď telo hlási smäd – vo väčšine prípadov už môžete nabehnúť na nižšiu formu dehydratácie
  • Ak Vás po vypití tekutín zaleje pot – verte, že ste už boli mierne dehydratovaný – je to len reakcia organizmu na príjem tekutín a následne zabezpečenie ochladenie tela
  • Aj ovocie, zelenina a varené jedná obsahujú vodu
  • Najlepším spôsobom na odsledovanie príjmu tekutín je: ráno si naberte fľašu vody a postavte si ju k sebe na stôl, počas dňa budete vidieť, koľko ste už vypili – ak ste v pohybe a cestujete – tekutiny si zoberte so sebou
  • Ako zistíte či pijete dosť? – sledujte si farbu moču a intenzitu močenia – čím tmavší moč – tým máte menší príjem tekutín – telo si tekutiny chráni a tým pádom je moč koncentrovanejší
  • Ak pocítite bolesť hlavy – skôr ako siahnete po tabletke od bolesti – skúste doplniť tekutiny
  • POZOR!!! Malé deti mnohokrát nepociťujú smäd a preto je potrebné už od mala učiť ich na správny pitný režim – hlavne im stále ponúkať čistú vodu, ktorá je na uhasenie smädu najlepšia.
  • POZOR!!! Pred športovom aktivitou, počas nej, aj po nej pravidelne dopĺňajte tekutiny, či už vo forme vody, alebo na to určených nápojov, lebo pri nadmernom potení z tela nevylučujete len vodu, ale aj vitamíny a minerály
  • POZOR!!! Po športovej aktivite je lepšie prijímať tekutú stravu, alebo formy doplnkov výživy ako tuhú stravu – prečo, lebo krv je nahnaná do svalov a ak prijmete tuhú stravu – musí sa krv presunúť do žalúdka, aby spolu so žalúdočnými kyselinami začala tráviť potravu – preto, ak sa hneď po cvičení riadne najete – nebudete nabitý energiou, ale Vaše telo prejde do útlmu – a bude sa Vám chcieť iba spať.
  • POZOR!!! Pri pití kávy, alkoholu potrebujeme prijať viac tekutín, lebo káva a alkohol nás vysušujú.
  • POZOR!!! U seniorov sa postupne s pribúdaním veku znižuje schopnosť pociťovať smäd, ak máte starých rodičov – skúste sa ich spýtať koľko tekutín príjmu za deň. Niektorým treba vodu, alebo tekutiny ponúkať. Je lepšie prijímať menšie dávky v priebehu dňa, ako naraz vypiť veľké množstvo, ktoré cez telo len prebehne a s ním sa z tela vyplavia aj minerály a vitamíny.
  • Lepšie je prijímať letné a teplé nápoje, ako chladené  - pri nich telo musí vynaložiť viac energie na ich zahriatie, teplé nápoje nám naopak dodajú viac energie

Čo sa môže stať, ak nedodržiavame správny pitný režim, ak náš organizmus má nedostatok tekutín?

  • Sme unavení, malátni, podráždení
  • Môžeme mať bolesti hlavy
  • Môže nám stúpať telesná teplota
  • Môžeme mať vyšší tlak
  • Dostať svalové krče

To sú prejavy, ktoré vidíme a pociťujeme, ale bohužiaľ dlhodobé nedodržiavanie pitného režimu, môže mať aj horšie následky:

  • Zahustenie telesných tekutín – zhoršenie a spomalenie metabolizmu
  • Poškodenie obličiek a pečene
  • Zhoršenie trávenia
  • Hromadenie toxických látok v tele, ich nesprávne a nepravidelné  vylučovanie

POZOR!!! Telo dokáže za hodinu prijať a spracovať asi 7 dcl vody. Ak prijímate vyššie množstvá, viac ako 1,5 l za hodinu,  môže sa dostaviť opačný stav a to, že  zadržiavaním tekutín dôjde k nežiaducemu zavodneniu. Môže Vás začať bolieť hlava, dostaviť sa nevoľnosť,  zvracanie, kŕče, až bezvedomie.

Vhodné nápoje:

  • Pitná voda z vodovodu
  • Stolová voda
  • Minerálne vody s obsahom sodíka nižším ako 400 mg/1
  • Ovocné a zeleninové šťavy
  • Bylinkové čaje

Pitný režim doplníte aj ľahkou polievkou, ovocím a zeleninou.

Medzi ovocie, ktoré:

  •  obsahuje viac ako 80% vody patrí: broskyňa, pomaranč, jablko, hruška, marhuľa, malina
  • Obsahuje viac ako 90% vody patrí: vodný melón, jahody, grapefruit

Medzi zeleninu, ktorá:

  • Obsahuje viac ako 90% vody patrí: uhorka, cukina, ľadový šalát, kapusta, paradajka
  • Obsahuje viac ako 80% vody patrí: mrkva

O vode, pitnom režime, by sa toho dalo popísať ešte veľa a určite sa k niektorým oblastiam, ale aj iným témam ešte v budúcnosti vrátim.

Na záver už len jeden latinský výrok:  „In vino veritas, in aqua sanitas“ (Vo víne je pravda, vo vode je zdravie).

Newsletter

Získajte najnovšie novinky a špeciálne zľavy